آموزشی

شش نکته ی کلیدی در میکس موسیقی پاپ

شش نکته ی کلیدی در میکس موسیقی پاپ
نوشته شده توسط معین سنجری

در این مطلب، چند نکته را بررسی می کنیم تا بتوانید کارهای پاپ خود را با بهترین کیفیت، وضوح و شفافیت میکس کنید.

 

1.از پردازش لاین مستر نترسید

کمپرس کردن، اکولایز و سچوریشن، از پردازش های رایجی است که در تمام کارهای پاپ استفاده می شود. شما می توانید از این ابزارها برای نزدیک تر کردن صدای میکس خود به چیزی که مورد نظر است استفاده کنید.

اکولایزر

برای شروع می توان از اکولایزر در لاین مستر استفاده کرد. در این مرحله، فرکانس های زننده را پیدا کرده و آنها را مداوا می کنیم. مثلا عموما در رنج بین 2 کیلو تا 5 کیلو، فرکانس های زننده ی زیادی جمع می شود.

کمپرس کردن

در کمپرس لاین مستر، از اتک سریع و Ratio بالا خود داری کنید. هدف این مرحله، مقدار کمی کمپرس برای تجمیع بهتر میکس و افزایش انرژی آن است.

سچوریشن و رنگ

امروزه پلاگین های بی شماری برای شبیه سازی Tape در دسترس است که می توان از آن، برای سچوریشن و زنده تر کردن کار استفاده کرد.

لیمیت کردن

بلند بودن نهایی مستر، همچنان یکی از اهداف همه است. بنابراین می توانید از یک لیمیتر خوب برای لیمیت کردن کار و افزایش Loudness واقعی استفاده کنید.

 

2. استفاده از دیلی های زیاد

در یک کار پاپ، ممکن است از 3 تا 5 نوع دیلی نیز روی یک وکال استفاده شود و این مساله، چیز عجیبی نیست. مثلا دیلی اول ممکن است یک Slap کوتاه باشد و دیلی بعدی یک دیلی Dotted یا Triplet برای فضاسازی و …

 

3. پردازش موازی یا پارالل

پردازش موازی در میکس کارهای پاپ، بسیار متداول است. فلسفه ی آن نیز، ترکیب سیگنال اصلی و پردازش نشده، با سیگنال پردازش شده است.

درام ها

معمولا در کنار باس درام، از یک لاین موازی نیز برای تجمیع بهتر صدا استفاده می شود.

بیس

بیس یکی از صداهایی هست که باید صدایی جذاب داشته باشد و در عین حال، حواس را از میکس پرت نکند. یکی از راه های دسترسی به این هدف، استفاده از پردازش موازی بیس است. در یک سمت، سیگنال اصلی را با اکولایزر و کمپرسور پردازش می کنیم و در لاین موازی، آن را کمی خشن تر و دیستورت می کنیم و ترکیب مناسب را به دست می آوریم.

وکال ها

در وکال، پردازش موازی بسیار رایج است. ممکن است از 5 لاین موازی نیز در کنار وکال اصلی استفاده شود. هر کدام از این لایه ها، وظیفه دارند که جنبه ی خاصی از وکال را برجسته کنند.

تمام میکس

یکی از تکنیک هایی دسترسی به میکس نهایی بلند، پردازش موازی کل میکس است.

 

4. بررسی و تعویض سمپل ها

در میکس، اگر حس می کنید صدای درام یا سازها مناسب نیست، با توجه به در دسترس بودن کتابخانه های عظیم صدا، می توانید صداها را به دلخواه خود تعویض کنید.

 

5. ویرایش، میوت، تعویض، برش و سایر

در میکس پاپ، گاهی باید زمان زیادی صرف کرد تا کار، به حد اقل استاندارد قابل قبول برسد. در این پروسه، ممکن است نیاز باشد که بعضی لاین ها را کات و ویرایش کنید یا در جاهایی آن ها را Mute و Unmute کنید.

 

6. استفاده از کارهای معروف به عنوان مرجع

موسیقی پاپ بسیار سریع تغییر می کند. برای این که میکس شما جذاب و با سلیقه ی روز سازگار باشد، سعی کنید کارهای روز را همیشه گوش کنید. تلاش کنید که میکس های شما تا حد امکان به کارهای جدید و روز نزدیک باشد.

درباره نویسنده

معین سنجری

نظر بدهید